Thursday, April 14, 2011

Ambil Iktibar

Malam tadi saya dikejutkan oleh anak saya berusia 7 thn dengan soalan ; 

Iman : Ummi, betul ke akhirat dah dekat? 
Ummi : Betul la tu.. 
Iman : Macammana ummi tau? 
Ummi : tengok je la, dah mcm2 bencana ada kat dunia ni, dah ada perang, tsunami, ramai org jahat, ramai anak derhaka... 
Iman : Tapi tu sume bukan kat malaysiakan Mi... biarlah tuhan bagi kiamat kat tempat diorg je... 
Ummi : mana bolh camtu... kalau kiamat Tuhan akan kiamatkan 1 dunia.. org baik akan masuk syurga, org jahat kena masuk 
          neraka. 
(Menangis Iman bila aku cakap mcm tu....) 
Iman : Iman takut la Mi....Iman belum banyak pahala lagi....Nanti kalau hari kiamat kita masuk syurga sama-sama ye Mi.. 
          Nanti Iman bawak Ummi masuk syurga... 
(Sebak hati aku... dah x bolh nak teruskan cerita...) 

Sebelum tidur mlm... aku dengar Iman baca doa.... 

Ummi : Iman baca doa apa tadi... 
Iman : Iman mintak kat Tuhan supaya bagi dunia aman dan sume org sihat.. nanti sume org boleh buat pahala... pas tu sume org 
          masuk syurga.... 

Amin..... 
Doa seorg anak buat semua makhluk Allah... 

Sent from my iPad

2 comments:

  1. Ya Allah..budak kecil pun thu ttg kiamat..syurga..terasa begitu kerdilnya dri ni...aminn

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..ada dh ciri2 ank yg soleh 2..amin

    ReplyDelete