Thursday, November 24, 2011

Cerita Jantung

Saya akan cerita serba sedikit tentang jantung. Banyak pelajaran berguna yang saya pelajari daripada jantung ini. Jantung ini berakhlak mahmudah (akhlak yang terpuji). Jantung amanah. Dia tidak pernah mencuri. Jantung ini ada satu otot, namanya endocardium. Endocardium ini tidak akan mengambil darah yang beroksigen buat dirinya. 100% darah yang diterima, 100% darah yang berkualiti juga akan dipam semula. Tidak pernah sesekali dia menggunakannya buat keperluan dirinya.

Sekiranya coronary artey tersumbat, jantung tetap tidak akan mencuri.. Apa yang akan terjadi? Kematian. Dan jantung menujukkan satu lagi sikap, lebih baik mati dalam kemulian daripada mati dalam kehinaan.

Jantung juga tidak mementingkan diri. Dia tahu organ-organ lain di dalam badan memerlukan bantuannya. Dia bekerja dalam jemaah, ada "team work". Jantung mengepam 5 L darah dalam masa satu minit. Jumlahnya hampir-hampir satu baldi air. Dia bekerja tanpa rehat. Sekiranya manusia tidur, otaknya akan berehat. Tapi jantungnya akan terus menjalankan tanggungjawabnya kepada Allah.

Jantung menerima arahan dari SA node. Bahasa mudahnya, SA node ini seperti seorang ketua dan jantung akan mematuhi arahan ketuanya. Dia tidak akan datang lambat. Dia tahu betapa penting dirinya. Dia perlu selalu berinteraksi, menjaga batas perhubungannya. Sekiranya dia berhenti berinteraksi, akan berlaku "sudden cardiac death". Jantung akan tiba-tiba mati.

Satu lagi perkara mengenai jantung - dia tidak akan berhenti bergerak. Apa yang akan terjadi kalau jantung berhenti bergerak? Darah akan bergumpal dan seterusnya menyebabkan strok dan serangan sakit jantung. Jantung mengajar kita agar sentiasa belajar - menjadi continuous learning person. Jangan berhenti. Exam bukannya terminal (penamat) segalanya-galanya. Sebagai seorang muslim, perlu belajar sehingga ke liang lahad.

Jantung ini patuh pada siapa?? Jantung ini patuh pada penciptanya, Allah. Kalau dia patuh pada saya dan awak, dah lama jantung mati. Contohnya, awak beri arahan, sekarang berdegup cam gini....cam gini...Lepas tu, awak beri lagi arahan...berdegup cam gini...cam gini...Awak akan jadi gila, dan jantung juga akan mati kerana mematuhi peraturan yang tidak masuk akal.

Kadang kita tidak sedar betapa hebatnya kasih sayang Allah buat hambaNya. Derhaka macam mana pun, jatung tetap berfungsi dengan baik. Semua itu nikmat. Nasihat saya buat awak dan saya, bertaubatlah sebelum jantung itu berhenti berfungsi kerana mematuhi perintah RabbNya.

HARGAILAH JANTUNG ANDA.....

WASSALAM... 

LARANGAN-LARANGAN TERRHADAP AMALAN PERBUATAN DAN KEBIASAAN YANG BOLEH MEROSAKKAN KESIHATAN TUBUH BADAN

Mari sama-sama kita berfikir sejenak....

LARANGAN-LARANGAN TERRHADAP AMALAN PERBUATAN DAN KEBIASAAN YANG BOLEH MEROSAKKAN KESIHATAN TUBUH BADAN

1. Tidak boleh sama sekali berjimak ketika berada di dalam
terlalu kenyang atau terlalu lapar.
2. Mandi setelah makan.
3. Sentiasa berada dalam keadaan keluh-kesah dan berdukacita
4. Berada dalam keadaan terlalu lapar.
5. Berjaga malam selain dari qiamullail.
6. Memakan daging yang tidak disembelih mengikut hukum Islam

FAKTOR-FAKTOR YANG MENGUATKAN TENAGA TUBUH BADAN

1. Memakan daging.
2. Selalu menghidu bau-bauan yang sedap.
3. Banyak mandi yang bukan dari mandi kerana jimak.
4. Sentiasa memakai pakaian yang diperbuat dari kapas
5. Mandi dalam keadaan perut yang sederhana, tidak terlalu lapar atau terlalu kenyang
6. Memakan makanan yang agak manis.

FAKTOR YANG BOLEH MENDATANGKAN PENYAKIT

1. Bercakap banyak.
2. Tidur banyak.
3. Makan banyak.
4. Banyak jimak.

FAKTOR YANG BOLEH MELEMAHKAN BADAN

1. Banyak jimak
2. Sentiasa berada dalam dukacita dan keluh kesah.
3. Banyak minum air yang bercampur dengan air liur kita sendiri
4. Banyak memakan makanan yang serba masam.

SUPAYA BADAN SENTIASA SIHAT

1. Minumlah madu lebah asli yang dibubuhkan ke dalam air
sejuk (masak)
2. Sentiasa meminum air lebihan (baki) dari wuduk.

BAGI MENAMBAHKAN KECERDASAN AKAL

1. Tinggalkan dari bercakap kosong.
2. Sentiasa bersugi.
3. Sentiasa bersama-sama dengan orang alim.

MAKANAN ATAU MINUMAN YANG TERJATUH LALAT KE DALAMNYA, MAKANLAH, JANGAN DIBUANG

Jika terjatuh lalat ke dalam makanan atau minuman, hendaklah anda tenggelamkan keseluruhan bandannya ke dalam makananan atau minuman itu,kemudian ambil dan buangkan lalat itu. Ianya tidak beracun lagi/sudah selamat digunakan. Ingat jangan membazir, orang yang membazir itu adalah saudara atau sahabat
syaitan.

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KEPADA MENJADI PELUPA/MELEMAHKAN DAYA INGATAN DAN KEFAHAMAN

1. Melihat pekara-pekara yang haram.
2. Membuang air kecil semasa sedang menggosok gigi.
3. Meminum minuman atau memakan makanan yang bercampur semut
4. Tidak membaca Al-Quran.
5. Meminum atau memakan yang haram atau yang diperolehi dengan cara yang haram
6. Mengumpat dan mengata.
7. Terlalu memikir tentang wanita atau sebaliknya.
8. Asyik bercinta-cintaan (bukan cara Islam).
9. Terlalu memikirkan yang bukan-bukan.
10. Sentiasa berada dalam keluh kesah atau dukacita.

LARANGAN DAN PERATURAN SELEPAS MAKAN

1. Di larang keras tidur selepas makan kerana mendatangkan keras hati
2. Hendaklah berjalan selepasnya sekurang-kurangnya 40 langkah
3. Sebaik-baik hendaklah bersembahyang selepasnya supaya makanan mudah hadam

SUPAYA AIR YANG DIMINUM MENDATANGKAN KESIHATAN UNTUK BADAN SEBOLEH-BOLEHNYA JANGAN MEMINUM AIR DI WAKTU-WAKTU BERIKUT:

1. Selepas bersenam, bersukan atau melakukan kerja-kerja berat
2. Selepas berjimak.Selepas makan atau sebelumnya.
3. Ketika sedang makan.
4. Selepas memakan buah-buahan.
5. Selepas keluar dari bilik mandi.
6. Ketika terjaga dari tidur.

CARA TIDUR YANG SEBAIK-BAIKNYA DIAMALKAN OLEH RASULULLAH S.A.W.

1. Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan sembahyang Isyak jam 10.00 atau 11.00 dengan keadaan berwuduk
2. Bangkitlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00 kemudian bersugi. berwuduk dan bersembayang tahajjud.
3. Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar
4. Tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas, supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus,cepat hadam makanan. Tidurlah sedemikian dari mula hingga akhirnya.

WAKTU-WAKTU YANG TIDAK DIBENARKAN TIDUR

1. Awal-awal pagi setelah terbit matahari.
2. Selepas masuk waktu Asar.
3. Tidur di bawah cahaya matahari waaupun terkena separuh dari
badan

BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI

Dilarang tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas kerana:

1. Mendatangkan penyakit-penyakit kulit.
2. Merosakkan warna kulit
3. Melemahkan jantung.
4. Menambahkan tekanan perasaan yang meluap.
5. Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat.
6. Melemahkan kecerdasaan akal.

CARA MENGHINDARKAN LESU SELEPAS BANGKIT DARI TIDUR

1. Bersihkan tubuh, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur

2. Hindarkan dari tidur lewat malam.

3. Lakukan gerak badan dan senaman di atas katil setelah jaga dari tidur sebelum turun dari katil

4. Minumlah segelas air masak setiap pagi sebelum tidur bersarapan tetapi jangan selepas saja bangun dari tidur

5. Cucilah muka terutama bahagian kelopak mata dengan air suam.

6. Ambil wuduk dan bersembahyang Subuh.

PEKARA-PEKARA YANG BOLEH MELEMAHKAN TENAGA DAN MEMPERCEPATKAN TUA

1. Banyak melakukan jimak.
2. Terlalu banyak bercita-cita atau berangan-angan.
3. Banyak minum air di waktu pagi.
4. Banyak memakan atau meminum yang seba masam.

SEBAB-SEBAB UTAMA DITIMPA PENYAKIT JANTUNG

1. Merokok yang berterusan.
2. Kolestrol yang berlebihan (punca yang utama).
3. Kurang tidur.
4. Sentiasa mandi di tengah malam.
5. Berjimak di dalam air atau ketika udara terlalu sejuk.
6. Melakukan kerja secara berterusan.

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KEPADA LEMAH DAYA PENGLIHATAN

1. Melihat kepada benda-benda kotor.
2. Melihat kepada palang +/salib.
3. Melihat kepada alat kelamin perempuan atau bayangan luar
4. Duduk dengan membelakangkan kiblat.
5. Berpagi dan berpetang dengan muka yang muram.
6. Banyak menangis.
 
Azminias
0700, 25 November 2011
ECU Joondalup

Tuesday, November 15, 2011

Barefoot Running Basics and the Science Behind It; Are We 'Born to Run' Barefoot?

 
By Anne Sasso, Shape.com
Barefoot running is something humans have done pretty much as long as we've been walking upright, but it's also one of the hottest and fastest-growing fitness trends out there. First, there were the barefoot running superpowers of Mexico's Tarahumara Indians and elite Kenyan runners. Then, in 2009, a bestselling book: "Born to Run" by Christopher McDougall. Now, those funny-looking barefoot-inspired shoes—you know, the ones with the toes—are popping up everywhere. Is barefoot-style running a fitness trend worth trying—or just an excuse to gear up with some groovy new shoes?

Barefoot Running Benefits
Many runners who switch to barefoot-style running—landing on the fore- or midfoot rather than the heel—find that their aches and pains go away. That's because barefoot running, which forces you to take shorter strides and land on the ball of your foot (instead of your heel), lets your physiology work more efficiently, better cushioning the impact of your foot striking the ground, says Jay Dicharry, an exercise physiologist with the University of Virginia Center for Endurance Sport. This means much less pounding on the ankle, knee and hip joints, which makes you feel better and run easier, Dicharry says. It also allows your feet the freedom to move as they were meant to, which translates into greater foot flexibility and strength, as well as improved balance and stability.

In contrast, modern running shoes confine the feet and "put a big squishy marshmallow under your heel," which conditions us to land on our heels, causing a host of problems, Dicharry says. Rigid soles also reduce the ability of feet to flex. While there's a growing body of research affirming the benefits of barefoot and barefoot-style running, the jury's still out as to whether it's an overall healthier approach to your running workout. If you do want to try it, start slow and follow these guidelines.

Barefoot Running Basics
Before you shed your shoes or invest in fancy, five-toed ones, start to experiment with a forefoot strike on your regular runs using your usual footwear. It will feel strange and awkward at first and you'll probably notice a little extra effort or soreness in your calves. While you're experimenting, spend as much non-running time as possible barefoot to build foot strength and flexibility. Once you're comfortable with the new running technique, try a pair of the barefoot-inspired runners, like the new Nike Free Run+ or the New Balance 100 or 101. Take it slow in the new shoes—no more than 10 minutes on your first outing. Increase your time in 5-minute increments until you're comfortably running your usual route—it might take 6 to 8 weeks. Once you've got the new foot strike dialed in, consider moving on to the five-toed poster child of barefoot shoes, the Vibram FiveFingers (try the Sprint, it goes on easier).

"Some people can throw their shoes in the garbage can and run comfortably barefoot for the rest of their lives," Dicharry says. "Some can run barefoot once and get a stress fracture in their foot." Most of us fall somewhere in between and can benefit from the technique, he says. But you do need the proper shoes and must build up slowly: increasing foot strength and flexibility, stretching out tight Achilles tendons and adjusting to this new way of running.

Barefoot Running Shoes
Shoe companies are really going to town with lines of light, ├╝ber-flexible shoes that behave more like bare feet. The cool thing is that if you're a hardcore runner, you probably don't have to change brands to find one of these. Expect to see an explosion of new models on store shelves, with companies like Saucony, Keen, New Balance and Merrell entering the fray. Once you're used to flexing your feet more, you'll start wearing your running shoes everywhere—they're that comfortable. And eventually you may be ready to go barefoot in the park: Kick off your shoes and run a while!

Wednesday, November 9, 2011

Bercakap mengenai penempatan di UiTM

(ketika ini UiTM memang tidak berupaya utk menyediakan penempatan yang cukup. Ia perlukan masa) Dato, ketika kita selesa dengan pendapatan dan kemewahan yang Allah berikan hasil keperitan generasi lampau manusia-manusia ini mulai lupa dan alpa. Mereka lupa yang bapak-bapak dan atuk-atuk mereka berhempas pulas bekerja untuk melihat anak-anak mereka ke sekolah dengan seribu kepayahan dan kekurangan.... Adakah mereka lupa yang suatu masa dahulu peluang ke menara gading adalah untuk golongan-golongan tertentu sahaja.Adakah mereka lupa, di dalam kelas pada waktu itu pelajar berhimpit-himpit untuk mendapat setitik ilmu dari seluas lautan ilmu yang Allah kurniakan? Adakah mereka sedar yang mereka hanya mengeluarkan sekelumit wang untuk membayar yuran sedangkan pelajar di Universiti lain harus mengeluarkan ribuan, malah belasan ribu ringgit setahun? Beginilah, jika ingin selesa pergilah anak-anak melayu yang ingin keselesaan ini mendapat selesa di IPTS yang pastinya boleh memberi keselesaan diri tetapi tidak kepada poket sipembayar....wallahualam....

[PXT from +61410158444]

PXT Message: Salam, baru mendapat berita sedih dari Gejetto Gejet yang ayah kepada Muhd Nur Ashraf, iaitu En Harun telah kembali ke rahmatullah. Mari sama2 ahli Kelab memanah UiTM sedekahkan Al-Fatihah kepada beliau. Semoga Acap tenang menghadapi dugaan ini.


Hi, you have been sent a PXT message. Did you know you could send a one time FREE reply back ??

Click here to REPLY
http://pxt.vodafone.com.au/live/reply?key=701a64aecf5c32ed6195e5f557f92feb&mode=reply
(Please note you can reply only once, and have 14 days to reply before this message expires).

For more info, see www.vodafone.com.au/pxtworld.

Wednesday, November 2, 2011

Why people don’t like Facebook

So, first request from nazli
 
1.) People don't know how to use it because it keep changing
 
Yes, it is true. Some people, including me was very annoyed when there is changes in the FB design and layout. It takes time to unlearn and to re-learn
 
2.) Apps
 
It is really time consuming to delete all the apps invitation.
 
3.) Pointless quizzes
 
Quoting from the internet "I hate it how people in Facebook dont have a life to have the time to freekin' take stupid quizes. "
 
4.) Unexpected reunion of GFs and BFs (Cinta lama berputik kembali)
 
Ha ha, this is the main reason for many people....
 
So, I have tonnes of papers to look at..... ta ta for now
 
Azmi Nias
3/11/2011
Joondalup, Western Australia