Wednesday, January 4, 2012

Memori yang baik: Kaedah dan Petua (Part 2)

2
Kenapa kita Lupa

Sebagai manusia biasa kita sering kali lupa. Lupa letak barang, lupa ambil anak disekolah, lupa ayat Al-Quran yang telah dihafal, lupa temujanji, lupa nama rakan dan lain-lain. Sesetengah orang berpendapat usia ada kaitan dengan lupa. Mungkin ada kebenarannya, namun simpton lupa ini tidak terhad kepada julat umur tertentu. Faktor pemakanan dan cara hidup mungkin ada kaitan, namun penyakit lupa ini tidak mengenal mangsa. Walaubagaimanapun, jika pembaca menghadapi masalah lupa yang kronik seperti lupa nama, anda dinasihatkan pergi berjumpa pakar dan penulisan ini tidak akan menyelesaikan masalah anda.

Fakta 1: Kita lupa disebabkan fikiran kita tidak fokus ke atas perkara yang sedang kita buat

Pernahkah anda mengalami pengalaman adakah telah mengunci pintu kereta setelah berjalan masuk ke pusat membeli belah? Jika ia, "welcome to the club". Menurut Dr John B. Arden, lupa yang diketegori sebagai absentminded ini adalah disebabkan oleh fikiran tidak fokus ketika melaku activiti yang kita lupa itu. Dengan kata lain, sewaktu mengunci pintu kereta tersebut, fikiran kita sedang memikirkan perkara yang lain. Amat tidak produktifnya lupa ini disebabkan kita perlu beberapakali pergi semula ke kereta untuk memeriksa kereta tersebut. Dalam situasi lain, ada seorang rakan yang mengambil wuduk beberapa kali kerana terlupa. Ianya biasanya berlaku kepada golongan yang telah berusia sekitar 35-50 tahun kerana memikirkan tanggungjawab kerja, keluarga dan masyarakat.

Untuk mencegah lupa kategori ini, adalah dicadangkan supaya, kita memberi tumpuan sepenuhnya ketika kita melakukan sesuatu perkara. Lupa ini boleh mengancam nyawa. Bagaimana? Bayangkan jika kita lupa yang kita sedang memanaskan lauk atau menjerang air.

Kepada yang lebih berusia, sebagai contoh berumur 60 tahun, lupa bagi kategori ini adalah lebih kerap. Menurut pakar, lupa "short term memory" lost ini juga diakibatkan perkara di atas. Maka penulis ingin mencadangkan kaedah berikut untuk mengatasinya:

1.      
Fokus sepenuhnya ketika melakukan aktiviti
2.       Buat perancangan
3.       Senaraikan aktiviti yang dilakukan
4.       Sentiasa semak aktiviti yang telah dilakukan dan belum dilakukan
5.       Buat poster peringatan, eg adakah anda telah melakukan solat
6.       Menggunakan aplikasi reminder dalam telefon bimbit
7.       Berdoa pada Allah (Perkara paling penting)

Cara Rasullulah s.a.w
Sudah menjadi kebiasaan, rasullullah memakai cincin bila keluar ke rumah. Untuk mengingatkan sesuatu, baginda mengikat benang pada cincin tersebut.

Mengaplikasikan cara rasullah dengan zaman moden :
Boleh dikatakan hampir semua pembaca mempunyai telefon bimbit. Kesemua telefon bimbit telah dilengkapkan dengan aplikasi "reminder". Manfaatkan sepenuhnya aplikasi ini. Insyallah, jika kita lakukannya secara konsisten (istiqomah) dan dengan niat mengikut cara rasullullah, kita akan dapat pahala mulakukan sunnah.

Azminias
0714 pagi 
Kinross Western Australia

No comments:

Post a Comment